Navigatie overslaan
Educatie Groninger Museum

Interactieve rondleiding | Groninger Museum

In de Erflaterszaal van het Groninger Museum kijken rijke en machtige mensen uit de geschiedenis van Groningen vanuit hun schilderijlijst op ons neer. Wie van hen had te maken met het slavernijverleden in Groningen en op welke manier? Welke sporen van dit verleden zijn er nog meer te vinden in de collectie? Leerlingen gaan op zoek naar verhalen uit het koloniale verleden en ontdekken dat dit verleden nog altijd doorwerkt in het heden. Daarbij gaan we een confrontatie met ons eigen denken niet uit de weg.

Leerdoelen

Aan het eind van de les kunnen leerlingen: 

  • uitleggen welke rol Groningen speelde tijdens de slavernij

  • uitleggen welke rol Groningen speelde in de WIC en de VOC

  • voorbeelden geven van hoe inwoners van Groningen profiteerden van de slavernij

  • voorbeelden geven van hoe koloniaal denken vandaag de dag nog doorwerkt

Omschrijving les in het Groninger Museum

Tijdens de rondleiding door het Groninger Museum worden er kunstwerken bekeken die direct of indirect iets met het slavernijverleden van Groningen te maken hebben. Samen met de museumdocent bespreken de leerlingen het slavernijverleden en hoe koloniaal denken ook vandaag de dag nog een rol speelt in het leven van mensen. Een belangrijk onderdeel van de rondleiding is het werk ‘Keloid’ van de Groningse kunstenaar Faisel Saro, die aanwezig is bij de rondleiding en zal vertellen over zijn werk.

Over de culturele instelling

Groninger Museum

Het Groninger Museum is extravert, eigenzinnig en veelkleurig. De kwalitatief hoogstaande collecties en presentaties vormen de basis om de verbinding tussen bezoeker en museum en de bezoekers onderling te versterken. Het Groninger Museum wil een zo breed mogelijk publiek verwonderen, aanzetten tot meningsvorming en uitnodigen tot vaak en gevarieerd gebruik.