Interactieve rondleiding | Universiteitsmuseum
Lesprogramma
In het lesprogramma van het Universiteitsmuseum onderzoeken leerlingen de rol die Petrus Camper speelde in de Groningse slavernijgeschiedenis. Deze wetenschapper deed aan het einde van de 18e eeuw onderzoek naar de fysieke verschillen tussen mensen. Zijn onderzoek werd tijdens en na zijn leven vaak anders uitgelegd dan hij bedoelde.
Leerdoelen
Aan het eind van de les kunnen leerlingen:
- uitleggen wie Petrus Camper was en hoe hij dacht over slavernij
- uitleggen waarom tijdgenoten zijn onderzoek anders uitlegden
- uitleggen welke invloed het onderzoek van Petrus Camper heeft gehad op het denken over slavernij
Omschrijving les in het museum
In het lesprogramma van het Universiteitsmuseum zijn leerlingen voor even wetenschappers. Ze bestuderen het onderzoek van Petrus Camper en leren om hier kritische vragen over te stellen. Vragen stellen over denkbeelden en bewijzen zoeken voor standpunten is één van de belangrijkste taken van de wetenschap. Tijdens hun onderzoek leren leerlingen hoe mensen in de 18e en 19e eeuw over slavernij dachten en waaróm mensen deze denkbeelden hadden. Ook ontdekken ze bijzondere preparaten uit de anatomische collectie.
Universiteitsmuseum
Beleef wetenschap in het Universiteitsmuseum Groningen! Bekijk hoe onderzoekers te werk gaan in een laboratorium, ontdek de lange geschiedenis van de Groningse universiteit en voer zelf wetenschappelijke experimenten uit. Een wetenschapsmuseum met een veelzijdige collectie, waarin natuur, cultuur en wetenschap in elkaar overlopen.