Navigatie overslaan
Educatie Groninger Archieven

Excursie | Groninger Archieven

Vraag jij je wel eens af waarom de Nederlandse overheid slavernij heeft toegestaan en dat onze samenleving dit als vanzelfsprekend beschouwde? Om dit te kunnen begrijpen moet je het verhaal van alle kanten bekijken en verschillende bronnen uit de tijd van de slavernij bestuderen. Tijdens het bezoek aan de Groninger Archieven gaan leerlingen aan de slag met echt archiefmateriaal, om een antwoord op deze vraag te vinden.

Leerdoelen:

Aan het einde van het programma kunnen leerlingen:

  • uitleggen wat een archief is

  • onder begeleiding archiefonderzoek doen

  • informatie uit historische bronnen halen
  • historische bronnen gebruiken en verwerken

Omschrijving les in de Groninger Archieven

In de Groninger Archieven horen leerlingen het verhaal van Rudolf van Bögel, een 16-jarige slaafgemaakte jongen. In de archieven is veel informatie over zijn leven te vinden. Tijdens de excursie bestuderen leerlingen verschillende archiefstukken, die het verhaal van de slavernij in Groningen tot leven brengen. Terwijl leerlingen het verhaal van een slaafgemaakte leeftijdsgenoot onderzoeken, ervaren ze hoe het is om met écht archiefmateriaal te werken.

Groninger Archieven (Judith van der Meulen)
Over de culturele instelling

Groninger Archieven

Het verleden van Groningen leeft door in het nu. De Groninger Archieven zijn de bron en bewaarder van het rijke en tastbare verleden van stad en provincie Groningen. We verzamelen en beheren. En we maken historisch en hedendaags materiaal vindbaar en bruikbaar. Dat is niet alleen onze wettelijke taak als beheerder van overheidsarchieven, het is ook onze missie: om het verleden levend te houden. Voor en door onderzoekers, media, musea en iedereen die nieuwsgierig is naar de Groninger geschiedenis. Kom bij ons langs om de stukken geschiedenis te ervaren!