Museumles op school | GRID Grafisch Museum Groningen
Woorden en beelden zijn overal en hebben grote invloed op hoe je naar de wereld kijkt. Woorden en beelden laten de wereld zien, maar kunnen ook tot stereotypen en vooroordelen leiden. In het lesprogramma van GRID ontdekken de leerlingen hoe woorden en beelden je denkbeelden beïnvloeden en hoe je daar mee om kunt gaan. Het lesprogramma bestaat uit één les, die op school of op locatie wordt gegeven met de Druktemaker (het mobiele museum van GRID).
Leerdoelen
Aan het einde van de less kunnen leerlingen:
- uitleggen wat stereotypen en vooroordelen zijn en er voorbeelden van geven
- uitleggen hoe stereotypen en vooroordelen onze kijk op mens en maatschappij beïnvloeden
- een kunstzinnige uiting maken en presenteren
Omschrijving les:
In het eerste gedeelte van de les wordt ingegaan op hoe woorden en beelden je mening over iets of iemand vormen. Aan de hand van voorbeelden wordt uitgelegd wat stereotypen en vooroordelen zijn. Daarna gaan leerlingen zelf aan de slag, met het maken van een beeld of statement. Wat vinden zij belangrijk om te vertellen als het gaat om vooroordelen en beeldvorming?
Er wordt gewerkt met de ‘Werkmantechniek’. Met inkt, sjablonen, letterblokken en andere voorwerpen leren leerlingen om een 'druksel' te maken, op de wijze van Groninger kunstenaar Hendrik Werkman. Aan het eind van de les laten de leerlingen hun eindproduct zien. Ze leggen uit wat ze hebben gemaakt en wat ze ermee willen zeggen.
GRID Grafisch Museum Groningen
GRID Grafisch Museum Groningen is een uniek, actief en dynamisch klein museum, dat de traditie van een rijk grafisch verleden van Groningen op actieve wijze verbindt met ambacht, taal en kunst. Het museum is geworteld in de regio en heeft een grote groep liefhebbende en meewerkende vrienden en vrijwilligers. GRID is sterk in samenwerking en in het zoeken van verbinding bij het realiseren van activiteiten en tentoonstellingen. Het museum wordt bestuurd en gemanaged als een sociaal-culturele onderneming met aandacht voor mens en zaak.