Skip navigation
Educatie Groninger Kerken

Groninger Archieven

In het lesprogramma van Museum aan de A komen leerlingen meer te weten over de Trans-Atlantische slavenhandel. Ze ontdekken hoe mensen tot slaaf werden gemaakt en hoe hun leven er daarna uit zag. Ze komen ook te weten hoe er verzet ontstond en hoe tot slaaf gemaakten een grote rol speelden bij het afschaffen van de slavernij. Ze leren over marrons, anti-slavernij-activisten én de rol van verschillende Groningers in de tijd van de slavernij.

Het lesprogramma bestaat naast een bezoek aan het museum uit een voorbereidende en afsluitende les op school.

Lesdoelen

Aan het einde van het programma kunnen leerlingen:

  • uitleggen wat een archief is
  • onder begeleiding archiefonderzoek doen
  • informatie uit historische bronnen halen
  • historische bronnen gebruiken en verwerken

Omschrijving voorbereidende les

Als introductie op de les in de Groninger Archieven wordt in de voorbereidende les algemene informatie gegeven over de slavernij en slavernijgeschiedenis van Groningen.

About the cultural institution

Groninger Kerken

De stichting Groninger Kerken is opgericht op 13 mei 1969, een tijd waarin vele kerken bedreigd werden door ernstig en onaanvaardbaar verval. Dankzij het initiatief van een groep zeer betrokken en gemotiveerde mensen werd de stichting opgericht die zich inzette voor het behoud van de kerken als religieus erfgoed. Groninger Kerken zet zich in voor het materiële en functionele behoud van de monumentale Groninger kerken en hun omgeving. Materieel en functioneel gaan bij de stichting hand in hand. Want oude Groninger kerken zijn niet alleen waardevolle historische gebouwen, het zijn vanouds ook plaatsen van ontmoeting.